All paintings are executed in acrylics on board.
The paint is applied with an aerograph/diffuser of a type used to apply fixative spray to drawings in pencil or charcoal. This form of application means that the process is absolutely physical and non- mechanical since it is carried out by blowing the paint through the sprayer Consequently, the paint is projected onto the surface unequally, with differences in the size of the points, or grain, of the painted surface, producing an effect that is more interesting, less uniform, and of greater visual depth than that produced using a graphic aerograph. On occasions this grain is painted, dot by dot, by brush to accent details impossible to achieve with the diffuser.
Some works are also almost totally brushwork, or masked, sometimes then sprayed over, as above indicated, to soften the images. Also perforated metal sheets have been used to produce the “moire” pattern that can be seen in various reproductions.
This is not photography. These are not photographs. There is no photographic method used to transfer the images onto the board, neither are there photographs hidden behind the colour.
The saturated colour is applied in two ways, with the paint itself, and in various layers of varnish.
Técnica
Se trata de pintura acrilica sobre táblex.
La pintura está aplicada con un aerógrafo no mecánico, instrumento que solía utilizarse para aplicar líquido fijador a dibujos a carboncillo o a lápiz, y a veces en cerámica. Esta forma de tra- bajar hace que el proceso sea absolutamente fisico y no mecánico ya que se efectúa soplando a través del tubo aplicador. Consecuentemente, la pintura sale de forma desigual, con diferencias de tamaño en el punteado o granulado consiguiéndose así un efecto más interesante, menos uniforme y de mayor profundidad que el que produce un aerógrafo gráfico. En ocasiones, este salpicado está pintado punto a punto a pincel, ya que esta técnica es mucho más imprecisa.
Algunas imágenes están también realizadas a pincel y cubiertas posteriormente con unas capas de pintura aplicada de la forma arriba indicada, o con la ayuda de planchas cortadas por el propio artista. Hojas de metal perforado producen el “moiré” diseño en algunos trabajos.
No existe ninguna técnica fotográfica en la realización de los cuadros ni hay fotografías detrás del color. El color es aplicado de dos formas, en la propia pintura o en el barniz.